Monday, May 18, 2009

Belajar Kanji


Kanji.

Menarik, tapi terlampau banyak nak diingat. Belum mula lagi pun belajar Kanji, tapi memandangkan ana banyak free time sekarang, ana rasa baik ana buat preparation awal, bak kata Prof. Dr. Syukri - bersedia awal sebelum datang ke kelas.

Kat atas ni ialah screenshot masa ana tengah belajar sendiri Kanji.

Karakter petama tu ialah ame ( 雨 ) yang bermaksud hujan. Karakter yang kedua tu pulak ialah ta ( 田 ) yang bermaksud sawah padi. Karakter yang ketiga ialah kaminari ( 雷 ) yang bermaksud guruh, dan Kanji ni gabungan antara Kanji hujan dan Kanji sawah padi. Karakter yang terakhir tu pulak ialah den ( 電 ) yang bermaksud elektrik, bentuknya hampir sama dengan Kanji guruh, bezanya ialah ada stoke tambahan kat bawah Kanji untuk guruh, maka jadilah Kanji untuk elektrik.

Macam2 boleh jadi dengan Kanji kan? Kalau Kanji ko ( 子 ) yang bermaksud anak, diletakkan selepas Kanji untuk elektrik, maka jadilah denshi ( 電子 ) yang bermaksud elektron. Wah!

Kalau boleh, ana taknak lah jadi macam masa Form 4 dulu, honeymoon sakan - sampaikan ana kena kejar gila2 masa Form 5. Jadi ana pun ambil lah langkah untuk bersedia awal dan mempelajari Kanji sendiri. Tak salah kan?

Mmmm, harap ana dapat bertahan dalam perjuangan ni, lagi2 lah nak ingat lebih kurang 2000 kanji ni...

No comments: