Sunday, May 17, 2009

Mata Pena dan Penulisan


Bila sesuatu itu sudah lama tidak digunakan, pastinya ia akan menjadi usang dan lusuh.

Begitu juga dengan bakat yang ada. Kalau lama tidak diasah, memang akan menjadi tumpul.

Inilah yang terjadi pada diri ana, yang penulisan untuk Paper 1119 Continuous Writing ana sering kali dikatakan sebagai "boleh jadi novel" tapi kini semakin hari semakin pudar dari visualisasi jendela mata ana.

Sebenarnya ana pernah alami perkara sebegini. Dulu masa sekolah rendah ana memang agak mahir bermain catur, ana memang banyak hafal gerakan2 yang boleh meng-checkmate-kan pihak lawan dalam beberapa gerakan sahaja.

Tapi lihatlah apa yang jadi sekarang. Tak habis-habis kalah je. Memalukan betul.

Jadi, ana tak harap sejarah untuk berulang. Tidak sama sekali. Oleh itulah, kalau boleh, kalau ada masa, kalau ada izin-Nya, ana nak teruskan menulis.

Walaupun agak kurang memuaskan, ana tengah dalam proses menulis karya sulung ana: NURUL AIN.

Pada asalnya ana plan nak post kat blog ana sendiri, tapi ana tukar fikiran dan post-kan dekat blog Dakwah Circle.


Memandangkan jumlah pelawat blog tersebut jauh lagi banyak dari pelawat blog ana, ana rasa lebih baik ana post-kan kat sana. Tapi kalau ana rasa perlu, ana akan post-kan kat blog ana sendiri.

Dan, sepertimana yang ana kata tadi, ana punya bakat penulisan dah agak lusuh, ditambah lagi dengan kesibukan menjalani kehidupan sebagai seorang pelajar di Institut Bahasa Teikyo.

Jadi, ana betul2 harap kalau ada insan2 yang meninggalkan komen tentang penulisan ana tu, sebab dengan komen para pembaca lah ana boleh sedar apa salah silap ana, apa yang kurang, dan apa yang perlu dibaiki.

Sebelum ni, ana ada banyak percubaan menulis novel tapi akhirnya semuanya tak dapat disiapkan. Tapi kali ni Insya-Allah, ana akan cuba yang terbaik untuk habiskan karya ana.

Sekian.

2 comments:

Anonymous said...

apa kata nta buat blog khusus utk NURUL AIN nta? pastu linkn ke DC..

Luqman ルクマン said...

mmm, nanti para pelawat DC kena gi link lain plak

bukan lg senang ker kalau dah post terus kt DC?