Sunday, June 7, 2009

Cuti Seminggu Sudah Tamat


Salam.

Sekejap sahaja masa berlalu eh?

Pejam celik, dah balik kat HELP Residence ni, esok kembali ana menyambung pelajaran di Institut Bahasa Teikyo.

Dalam masa seminggu tu, memang agak sibuk sikit ah.

Kena buat medical check-up (diwajibkan untuk pelajar yang menerima tawaran JPA). Punyalah banyak perkara yang nak kena buat - ambil darah, cek tekanan darah, x-ray - ada rasa sakit jugak ah dada ana masa tamat buat x-ray tu, maklumlah, ada kesan radioactivity.

Selepas tu pulak ada banyak shukudai (homework) tak kira lah nihongo (bahasa jepun) atau suugaku (mathematics) - hah, ingatkan tahun pertama cuma belajar nihongo je, rupanya kena jugak belajar suugaku, dahlah otak ni dah agak berkarat, lama tak jawab soalan kira-kira ni. Bukan tahap SPM punya. Soalan-soalan factorization dia boleh tahan lah panjang, rasa macam tengah nak factorize equation locus. Dan dari situ pulak akan muncul quadratic equation yang lagi panjang. Bila dapat selesaikan, seronok tak terhingga. Kalau blur, memang termenung, pusing pensel, melukis kat atas kertas conteng...

Well, esok ana akan dapat result test ana (hari jumaat sebelum cuti ada test). Kalau markah kurang dari 90% kena repeat test tu (kat IBT kita panggil mou-ichido yang bermaksud sekali lagi). Ana rasa ada hikmahnya para sensei buat macam ni, nak kasi kita faham betul-betul. Tapi malangnya kena lah balik lewat, samada naik bas senior atau dalam kes yang lagi teruk kena balik naik teksi - terbanglah sang duit dan bertambah lagi besar lubang di kocek.

Ok lah, itu sahaja kot perkongsian ana kali ni. Nak gi jumpa budak2 IBT yang lain, semak jawapan suugaku, tanya khabar, dan yang sebagainya.

Wassalam.

4 comments:

Unknown said...

ada ke sakit dada lepas x-ray.

Luqman ルクマン said...

ada gak rasa sakit.... tp x sbbrapa lah

Unknown said...

rasa sakit dia macam mana?haha.

Luqman ルクマン said...

cam ada heavy metal kt dada... tp skejap je ah